mandag 29. september 2008

Quiz 29. september 2008

Gratulerer til Roald Aas 1.0 som tok sin andre seier denne sesongen!
(Hvorfor 1.0 er står bak lagnavnet forklares i kommentarfeltet.)
Og gratulerer også til alle lag som var tilstede i kveld og tangerte rekorden på 35 quizlag.
Du verden, så fullt det var - men jeg fanget ikke opp et eneste lite klynk med plassmangelklaging en gang.
Så da får jeg vel tro de fleste hadde det bra?

Kveldens første kategori, Aktuelt, ble noe feilaktig introdusert med Springsteens Pay me my money down.
Det vil si - et lag skrev som et PS at musikkvalget passert ypperlig til spørsmålet om Paul Newman - og det hadde de jo faktisk aldeles rett i.
Kveldens første spørsmål var som vanlig om Bodø/Glimt, og vi skulle til kampen mot Ham-Kam der Birkir Bjarnason stod for Glimts andre mål.
Så til KLM-flyet som ble stormet av terrorpoliti i Köln, de nylig avholdte valgene i Østerrike og Hviterussland, TV-duellen mellom presidentkandidatene i Mississippi, TV2s nye serie Hvaler, Clarion Hotel på Gardermoen der gjester her blitt matforgiftet, Saera Kahn, giftstoffet Melamin, avdøde Paul Newman og den aldeles nyfødte Emma Tallulah Behn.
VOX var det eneste laget som greide å komme seg opp på tolv poeng.
Seks lag på elleve poeng og en snittsum på 7,7.

Billedoppgaven bar i kveld tittelen Prester, nonner, munker og paver på film og TV.
Tolv skuespillere for anledningen altså i roller som de nevnt over.
Bildene og personene som ble brukt var disse:
Rowan Atkinson, Whoppi Goldberg, Sean Connery og Christian Slater, Dawn French, John Cleese, Audrey Hepburn, F. Murray Abraham, Max von Sydow, Julie Andrews, Sammy Davies jr og Dean Martin.
Roald Aas 1.0 var det eneste laget her som klarte full score - og de mottok kveldens første og eneste nachos for det.
Seks lag på elleve poeng, og en snittsum på 7,4.

Musikkrunden i kveld var heller ikke av det enkle slaget.
Og i og med at vi er skrekkelig strenge på låtenes absolutt korrekte titler, fikk ingen lag full score på denne.
Låtene hadde alle én ting til felles - og i kveld en ganske soleklar link med frukt og bær i alle titlene.
Musikken som ble brukt følger her:

The Beatles med Strawberry fields forever

Fats Domino med Blueberry Hill
Vestlandsfanden med Plommer i Hardanger
Banana Airlines med Yes we have no bananas
Fool's garden med Lemon Tree
Røyksopp med Eple

Musikkrunden ble i quizens letteste og bokstavlig talt mest spiselige kategori med en snittsum på 9,1.
Det nevnes for øvrig at den vanskeligste tittelen var Strawberry Fields Forever, der uhorvelig mange lag manglet 'forever'.
Faktisk så mange at jeg virkelig begynte å lure på om det var jeg som hadde gjort feil.
(Veldig mange lag hadde også 3 Busserulls istedet for Vestlandsfanden, men det var altså sistnevntes versjon som ble avspilt. For de som enda ikke tror meg kan vi i ta en holmgang i kommentarfeltet..)

Ønskekategorien i kveld het Norsk visesang fra 1980 og frem til i dag.
Ole Paus, Lars Lillo-Stenberg, Odd Nordstogas to album Hem te mor og Pilegrim, Frode Mikaelsens Fin, Gitarkameratene, Trygve Hoff, Øystein Sundes nye plate Meget i sløyd, Finn Kalvik, Odd Børretzen, Lars Martin Myhre og K.M. Myrland.

Ingen med full score her heller, Roald Aas, InQuizisjonen; den spanske og VOX klarte elleve.
Kveldens tøffeste runde for de fleste lag med en snittsum nede på 6, 3.

Så siste kategori, denne med tittelen Medisinsk geografi.
Alle svar var her var altså geografiske, de fleste med byer og land.
Og her ble det spurt etter Sir Alexander Fleming, Christiaan Barnard og verdens første hjertetransplantasjon i Sør-Afrika, ekteparet Pierre og Marie Curie, hovedkontoret til Nycomed, Gaustad sykehus, tyskeren Wilhelm von Röntgen, nordmannen Gerhard Henrik Armauer Hansen, ungareren Ignaz Semmelweis, Florence Nightingale og Krim-krigen, og til slutt den polske biokjemikeren ved navn Kazimierz Funk.

Trolig var spørsmålet om Sir Alexander Fleming feil - eller dvs fasiten var det.
Herr Eides leksikon sa at han var fra England, andre oppslagsverk sier Skottland.
Uansett - vi gav poeng til lag som skrev at han var engelsk, skotsk og britisk.
Uten at det hadde noe å si for hvem som vant.
Og Herr Eide skal sjekke dette nærmere til neste gang.

Laget Oppsop kom på ønskekategoriplass, og jeg tror nok deres ønske er noe mange lag vil like.
Jeg takker for i aften, og jeg takker i særdeleshet for et fantastisk oppmøte.
Og jeg lurer virkelig på hvor vi skulle ha plassert et eventuelt lag nummer 36 i kveld.

27 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm. Så at det står Roald Aas 1.0, hva i f... betyr det??

Quizmaster sa...

Det lurte jeg også på!
Og jeg leste det først som én-blank - som i f.eks rundetid - men det viste seg at betydningen var 1.0 som i first edition.
Vistnok fordi de stilte med selve ur-laget i kveld.
Altså de seks Roald Aaserne som har vært med helt fra starten.

Anonym sa...

Aha... jaja, ikke så lett å skjønne for oss andre uten å få det med teskje.... god natt og takk for nok en fin quiz!

Quizmaster sa...

God natt, sov godt og værsågod!

Anonym sa...

Jeg insisterer på det kraftigste at det var 3Busserulls som sang! (Jeg gjør egentlig ikke det, men det er litt artig å diskuterer allikevel)

Anonym sa...

Låten ble skrevet i 1980 av Reidar Brendeland og spilt inn samme år av 3 Busserulls og heter "Plukka plommor i Hardanger". Den ble spilt inn i 1983 av Vestlandsfanden, men på en litt annen måte og kan ikke forveksles med Busserulls' versjon, selv om det er samme mann som synger. Vestlandsfanden forkortet navnet til "Plommer i Hardanger". Busserulls skrev "plommor" mens Vestlandsfanden skrev "plommer".

Quizmaster sa...

Bull's eye, Ivar!

Anonym sa...

Lag nr 36 kom, men gikk igjen da de ikke fant noe sted å gjøre av seg...

Anonym sa...

Jeg vet om en måte å slå den gamle lag-rekorden på: Man deler simpelthen opp samtlige lag i tre, og VIPS har man ca 90 lag neste mandag.. :)

Quizmaster sa...

Jeg håper ingen snudde i døra, for vi skulle nok fått plass til det 36. laget.
Det vil si - egentlig var det faktisk 36 lag i starten, men to lag i kjelleren slo seg sammen.

Anonym sa...

Nøyaktig hvor i lokalet skulle det trettisjette laget fått plass da?

Quizmaster sa...

Tjaaaa ...
I gangen? I trappa? Bak disken?
Vi hadde sikkert funnet på noe.

Anonym sa...

Hva med å plassere ett eller flere lag i taket? Der ser det ut til å være god plass!

Anonym sa...

Hva med partytelt på platten? Bare å kle seg godt:) Og som kafkaquizzer ser jeg ingen problemer med å fa plass til en 10-12 lag der ute;) Vi er gode på intimitet!!!!

Quizmaster sa...

Vi kan lage et pingvin-regime?
Slik som de gjør i Antarktis for å holde seg varme.
Sånn at det kun er ståplasser, og alle må bevege seg i klynge veldig sakte hele tiden.
Slik at på tre timer har de som først stod innerst kommet ytterst.
Da er man innom både bardisken, do, trappa og hele lokalet mens quizen pågår.
I veldig sakte fart.

Anonym sa...

Eller inni kakedisken. Var ganske god plass der også...

Anonym sa...

Pingvin-regime hørtes virkelig koselig ut. Jeg gleder meg allerede. Tvi for å stå i midten!

Quizmaster sa...

Aha. Så det er du som står i midten her?
Med hvit mage og sort hode?

http://simonc.f2o.org/south/images/penguins_wallpaper.jpg

Anonym sa...

That´s me! (Helt utrolig at du fikk øye på meg. Til og med mamma har problemer med å skille meg ut fra mengden.)

Du må se den fine videoen jeg fikk være med i! Klarer du å finne meg her..?

http://www.youtube.com/watch?v=X6J5Zyv6So0

Quizmaster sa...

Joda, jeg så deg!
Og det var grunnen et komisk fall du hadde.
Jeg regner med at du gjorde det med vilje?

Anonym sa...

Nei, det var faktisk et uhell. (Hadde håpet at det skulle forsvinne i redigeringen.)

Du ser meg dessuten fremst på 0.15 og 1.13. Ikke så rent sjelden lider jeg av forfølgelsesvanvidd, men det er som regel bare hyggelig i Antarquiz.

Anonym sa...

Er det mulig å få lagt ut liste over musikken som er brukt i musikkrundene her på bloggen? Vet dere gav oss en oversikt over siste års artister og sanger på et quizreferat, men gudene vet hvor det har tatt veien..

Quizmaster sa...

Yes!
Det var i grunnen en veldig god idé.

Jeg skal lage en egen side med all musikken jeg har brukt i 2008.
Den kommer i løpet av kvelden.

Anonym sa...

Wow! Det kaller jeg ekstraservice. Gleder meg!

Quizmaster sa...

Ååååååhh .... DERR!
Ferdig.
Musikkoversikten for 2008 er lagt ut.
Den blir oppgradert etter hver quiz fremover.
Takk til musikkrunde-fan for godt ønske!

Anonym sa...

Takk takk takk!!! :)
Ser forresten at jeg oppdaget og kommenterte under musikklista i nøyaktig samme minutt som du gjorde oss obs på den her inne.
Snodig..

Quizmaster sa...

Snodig indeed.