mandag 8. september 2008

Quiz 8. september 2008

Hele 29 lag fant veien til Kafé Kafka i kveld, hvilket så langt er sesongens beste oppslutning.
Mange takk - det er alltid trivelig med (nesten) fullt hus.
Ja, det e oss ble kveldens seierherrer med 52 poeng, og det faktisk uten å ha hatt ledelsen en eneste gang.
Før siste runde var ferdig, vel og merke.
Gratulerer!

Ingen lag klarte full score på første kategori, Aktuelt.
Helt i Tet, Snittsum og Roald Aas ble liggende øverst med sine 11 poeng.
(Flere lag - og quizmastere - lurer forøvrig på hvem laget Snittsum er, som phrekt og phreidig driver og menger seg med lagene i toppen.. Måtte det fortsette!)
Følgende nyheter var representert i første kategori: Tidligere Glimtspiller Harald "Dutte" Berg, Krfs 75årsjubileum, predikanten Arild Edvardsens bortgang, planene om hotell på toppen av Rønvikfjellet, sjakkfantomet Magnus Carlsen, Pitbull-Sarahs gravide datter, den begredelige landskampen mot Island, den nye TV-serien Himmelblå, bologfinansieringsselskapene Fannie Mae og Freddie Mac, og til slutt om mannen som har plantet 2000 cannabisplanter i offentlige bed i Stavanger.
Ingen tolvere, dog allikevel en akseptabel snittsum på 8,6.

Så billedoppgaven, i kveld med bilder av nokså kjente filmplakater med spørsmålet "Hva heter disse filmene?"
Følgende filmer var avbildet - uten synlige titler:
Pirates of the Caribbean, Aladdin, Alexander, Hairspray, I am legend, Ghost Busters, Psycho, Rainman, Sweeney Todd, Batman; The dark knight, the Exorcist og til slutt den nye filmen Wall-E.
Flere tolvere her, og dette ble kveldens enkleste tema med en høy snittsum på 10,7.

Tredje kategori betyr lyd i fom av sang og musikk, og i kveld hadde runden kun fire låter.
Spørsmålene på hver låt var; Hvem fremfører her?
Hvem utga den originalt?
Og hva er låtenes korrekte tittel?

Det startet med Dolly Partons versjon av Mary Hopkins' Those were the days - hvor sistnevnte artist var rundens nøtt som få lag klarte å knekke.
Neste var Hooked on a feeling, fremført av The Real Group - og her godkjente vi hele tre svar som riktige på original artist.
B.J. Thomas, Jonathan King og Blue Swede.
Tredje musikksnutt var Everly Brothers-låten Crying in the rain, her fremført av a-ha
Og så til slutt, Aretha Franklins utgave av Rolling Stones-låten Jumpin' Jack Flash.
(Jeg lover nachos og evig beundring til den som ankommer neste quiz med samme hårsveis som the queen of soul i linken over.)

Aftenens ønskerunde bar tittelen Dataspill.
De tolv spørsmålene innen emnet var om Microsofts Xbox 360, byggeklossene i spillet Tetris, World of Warcraft, SuperMario, Age of Conan, Commodore 64, Pac-man, Counter-Strike, Rockstar Games og Grand Theft Auto IV, og til slutt Call of Duty.
Le Cordon Bleu mottok nachos (eller får rettere sagt forsinket nachos på neste quiz) for sitt svar om at Age of Conan bærer den fulle tittelen Age of Conan Doyle, sir Arthur.
Ingen lag med tolv poeng - Bjørnehiet ble som ett av to lag med 11 poeng trukket ut og vant estrapremien fra Spaceworld; seks starter kits for spillet Creature Creator.
Gratulerer!

Siste kategori het ganske enkelt 49.
Og her var nettopp tallet 49 en gjenganger.
49 som romertall, Nr 49 i serien om Morgan Kane, matematikk rundt tallet 49, filmen Ladder 49, USAs 49. delstat, NSBs lokomotivmodell nr 49, side 49 på høyre eller venstre side i bøker, gullrushet i California i 1849, kongen som regjerte over Norge i 1849, Norges statsminister i 1949, og til slutt USA og Canada med felles grense som stort sett følger den 49. breddergrad.

70-tallskameratene får fortjent og forsinket nachos på neste quiz for sitt svar på at NSBs største og sterkeste damplokomotiv med kallenavn etter en Ibsen-figur var Lille Eyolf.
(Riktig svar var forøvrig Dovregubben.)
Begge kveldens nachos-mottakere er nå å finne på listen over tabber og vittigheter.

Mange takk for i kveld!

50 kommentarer:

Anonym sa...

Kan jeg spørre, hva var d du og Herr Eide begynte å le av i kveld? D ser så morsomt ut å være dere to :-)

Quizmaster sa...

Du verden, er det quizzere som er våkne så sent på natten?
Jeg kan dessverre ikke si hva vi lo av, vi fant ut at det var best å holde det for oss selv denne gangen.
Det er med skam å melde for grovt til å publiseres.
Hva ville folk TRO ..?

Anonym sa...

Gi oss et lite hint... (I hvilken sammenheng ble det sagt?)Det er jo egen (tilsmusset) fantasi som setter grensen for hva vi tror ble sagt...

Anonym sa...

Jeg holder på å le meg fordervet av siden med "tabber og vittigheter"!!

Quizmaster sa...

Herr Eide hadde et par kommentarer rundt Counter-Strike.
Og det er ingen som kommer til å gjette seg til HVA som ble sagt, det var beyond both your and our imagination.
Jeg har lovt å holde det hemmelig - så da gjør jeg det.
Det kan dog hende det kan slakkes litt på etter hvert, men jeg kommer ikke til å skrive det i bloggen.
Spør meg eller Herr Eide om en stund, så kanskje vi svarer.
(Er det noe jeg kan, så er det å skape forventinger!)

Anonym sa...

Hemmeligheter er skapt for å deles. (I smug.)

Quizmaster sa...

:-)
Vi må nok la skam og skjensel få roe seg litt først.

Anonym sa...

Nå da...?

Anonym sa...

Syns forøvrig denne linken manglet:

http://no.wikipedia.org/wiki/Arthur_Conan_Doyle

Quizmaster sa...

Thanks!
Jeg ante ikke at Conan Doyle var skotsk.
Eller at han hadde mellomnavnet Ignatius.

Skam og skjensel er ennå ikke dempet.

Anonym sa...

"Skam" visste jeg hva var. Nå vet jeg hva "skjensel" er også:

Anstendighet, beskjemmelse, blussel, blygsel, fornedrelse, forsmedelse, nedverdigelse, prostitusjon, skam, spott og spe, til narr, tort, vanheder, vanære, ydmykelse..
(Jfr http://www.synonymer.no/tiki-index.php?page=skjensel)

Du får sifra når blussel (og prostistusjon?) osv er dempet. Vi er tydeligvis mange som venter i spenning.

Quizmaster sa...

Yes.
Jeg skal si i fra når jeg ikke er fullt så prostituert lenger.
Det kan bli en stund.

Anonym sa...

Come on!! Vi er spent! Så at Herr Eide gikk ut på trappa for å få luft, helt rød i fjeset mens det stod på som verst. Det må ha vært kolosalt grovt! Vi liker grovt!

Anonym sa...

D må være noe med Counter Strike som gjorde d. Jeg spekulerer: Ble Counter gjort om til Cunt/Cunter eller noe?

Quizmaster sa...

Å nei, nei nei - det var en langt mer fiffig (Anonym: phiphphig!) dialog mellom oss.
Beklager, jeg sier ikke mer.
Jeg er dessverre god på hemmeligheter.
Quizmasters don't kiss and tell ..
(quiz and tell, derimot!)

Anonym sa...

Med andre ord;
kissmasters don´t quiz and tell.

Kanskje jeg må phorphøre Herr Eide phor å phå vite sannheten...?

Quizmaster sa...

Hahaha!
Gjør gjerne det, men for en gangs skyld er nok Knut mere phlau enn jeg er.

Anonym sa...

Så søt Herr Eide sikkert er som phlau.

Jeg har med det samme en liten gåte til dere:
Hva er korrekt samlebetegnelse på utstyr som quizmaster og Herr Eide har med seg til Kafka hver mandagskveld..?

Quizmaster sa...

Oj. Så artig!
Dette bør jeg da vite?

Hmmmm ...

Tenke, tenke, tenke.

Hmmmm ...

Nei.

I'm clueless.

Anonym sa...

Hørt om reQUIZita..? ;)

Quizmaster sa...

Haha, så nydelig!
Skjønt jeg gråter nesten litt over at jeg ikke kom på det selv.

Anonym sa...

Nei, det var da absolutt ikke meningen! For min del må du gjerne "ta" det. Jeg skal ikke si noe.

(Her er forresten en til:
Hva behøves for å gi lyd til quizmasters microfon, og til musikkrundenes stereoanlegg..?)

Quizmaster sa...

Equizlizer ..?

Anonym sa...

Godt forslag! Kan jo ikke si at det er feil engang. Men jeg tenkte på noe helt annet, nemlig:


..eleQUIZiteten.

Quizmaster sa...

Hahaha!
Praktfullt!
Jeg skratter.

Anonym sa...

Merker at jeg begynner å bli god på dette. Hehe! (Gir man fantasien fritt spillerom, så løper den løpsk.) Her er EN til, så lover jeg å slutte:

Hvilken familiær relasjon kan vi med hånden på hjertet si at vi har til hverandre, alle vi som befinner oss på Kafka etter kl 20 på mandagskveldene..?

Quizmaster sa...

Ikke slutt!
Jeg elsker ordspill.
(Det er sikkert og quizt..)

Familiær relasjon?
Hmmm...
Niks!
Vet ikke?

Anonym sa...

Hehe! :)
Vi kan vel, uten tvil, si at vi som befinner oss på Kafé Kafka etter kl 20 på mandagene er brothers and quizters..

("We are family! I got all my Quizters with me..")

Anonym sa...

hehe
men hvem er denne "anonym" som kommer på alt dette?

Quizmaster sa...

Mew mew mew mew mew mEeEeEeEew ...
(Jeg prøver her å etterligne en leende jazztrompetlyd)

Jeg har ikke den ringeste anelse hvem Anonym er.
Eller hvem Atle er!

Anonym sa...

Tja.. si det..? Hvem kan det være?

Mulig jeg har misoppfattet "lyden" av jazztrompet. I hodet mitt hører jeg noe som minner om en slags sirkus/militær-fanfare.
Sånn høres det ut: Dty dty-dty dtyyyyyyy!

Er nok helt på jordet.

Quizmaster sa...

Om du bare ANER hvor høyt jeg ler!
Du er laaaangt ute på jordet.
Skal se om jeg finner en jazztrompetlignende lyd på youtube.
To be continued.

Quizmaster sa...

Den mew-mew-mew-lyden jeg prøvde å skrive kommer aldeles i slutten av denne Tre Brødre-sketsjen.
http://www.youtube.com/watch?v=yy_e2mR1GtI&feature=related

Anonym sa...

HAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!!! Konge!

Anonym sa...

Haha!!
Jeg tenkte faktisk på den også etterhvert. Utrolig!
Og det eneste stedet jeg faktisk husker å ha "sett" den lyden, er i Sketsjemannen fra nettopp Tre Brødre som ikke er brødre.

"Så zoooooomer vi uuut!"

Anonym sa...

Ved ekstraomganger, blir da quizmaster endret til requizitør?

Quizmaster sa...

Hahaha ...!
Oh yes.
Anonym og InQuizividar - Er det greit at jeg trykker disse i neste papirutgave av Quizzekampen?

Anonym sa...

Hehe! Såklart.

(På en betingelse;

At hvem som har "kokt ihop" ordene forblir et quizterium..)

;)

Anonym sa...

Hehe - jada, ikke noe problem. Skjønt det er vel egentlig når Quizmaster gjentar spørsmål at QM blir Requizitør. ;-)

Anonym sa...

InquiziVidar: Perphekt! ;)

Kom på en til: Jeg leste i Mandagsportrettet at Helt i Tet samler alle utgavene av "Quizzekampen" i en perm. Med andre ord, hva kan man si at permen inneholder..?

Quizmaster sa...

Wow. Anonym, you're on fire!
Jeg vet ikke svaret - men jeg kom nettopp på en ny;
Hva er en av de beste egenskapene en quizzer kan ha?

Anonym sa...

Hmz... kan det være quizterhjerne? :)

Det slo meg forresten plutselig at det er en noe sær lek vi holder gående her..

("What a wicked game we play"
-Quiz Isaak)

Quizmaster sa...

Wah wah wah wah waAaAaAaAh ...
(Leende sketsj-trompet)

(Nå burde jeg kanskje ha servert en relevant Quiz Cornell-tekst tilbake, men jeg kommer ikke på annet enn You know my name.)

Quizterhjerne er korrekt.
Hva så med Quizzekampen-permen?

Anonym sa...

Hehe, I never ment to cause you trouble. Dessuten, dersom du hadde kommet på noe måtte jo nødvendigvis jeg ha svart med noe relevant av Quiz Martin.. ;)


Quizzepermen ja. Beklager, det gikk quizt litt fort i svingene istad. Svaret er at permen inneholder en viktig del av Kafkas QUIZtorie.

Quizmaster sa...

Nthååå .... :-)

Den burde jeg ha tatt.
Djizuz Quizt.

Anonym sa...

Ja, den var så quizjé at den burde du absolutt klart... ;)

(En aller siste: Hva var det egentlig som forårsaket quiztoriens lengste (tror jeg) blogg-debatt..?)

Quizmaster sa...

Jeg og Herr Eides vovede og uqizterlige humor?

Anonym sa...

Hehe.. phantastisk godt svart! :)

Må innrømme at siste spørsmål rett og slett hadde til hensikt å være lurespørsmål. Hadde håpet vi endelig skulle få vite hva som ble sagt. Men som kjent, aldri i livet undervurdér en quizmaster.

(Et svar har jeg likevel på lur(luresvar): Det hele begynte med at Herr Eide sa noe quizterisk morsomt, som igjen førte til tilnærmet quizterisk anfall hos quizmaster)

Anonym sa...

Hvilket lag fikk ønskekategorien for i morgen?

Quizmaster sa...

Heisann!
Det husker jeg neimen ikke.
Kan det ha vært Balstad, tro?