mandag 15. september 2008

Quiz 15. september 2008

Quizens vinnerlag ble også i kveld Ja, det e oss - nå med 53 fortjente poeng og seks mann på laget.
Gratulerer med sesongens andre seier!

Første kategori Aktuelt var i kveld den lett vriene sorten, der ingen lag klarte full score.
Vox høyest med 11 poeng.
Her ble det spurt etter følgende:
Mannen bak målet som ble annulert for offside i kampen mellom Glimt - TIL, Mia Gundersens biografi Jeg er Mia, biskopen og sønnen som er i hardt vær, orkanen Ikes herjinger i Texas, Senterpartiets nye leder, programleder Kjetil André Aamodt i Ylvis møter veggen, Sarah Palins sønn Track som har vervet seg til tjeneste i Irak, gjenskapningen av the big bang (i liten skala) på Cern nær Geneve, den autoriserte og den uatorisert-kritiske biografien om Olav Thon, og til slutt den tidligere fotballhelten Paul "Gazza" Gascoine som har fått i seg saker og ting man ikke bør få i seg.

Bodø Kamelutleie mottok kveldens første nachos for besvarelsen om at Sarah Palins sønn heter Hakke Palin.Andre kategori, som vanlig billedrunden - og den var i kveld av den virkelig tøffe sorten.
Fisk som lever i ferskvann var tittelen, og tolv forskjellige fiskeslag skulle gjenkjennes og skrives navn på.
Disse slagene var representert:
Abbor, gjedde, brasme, karpe, ørekyte, ørret, stør, laks, sik, ål, røye og lake.
En noe slem oppgave med en snittsum på 7 blank, men allikevel ikke en verre utfordring enn at Karskmandu klarte imponerende full score på denne.
Meget, meget bra!
Kveldens andre nachos gikk naturlig nok også til dette laget for det som må gå under betegnelsen bragd.

Så videre til musikken, i kveld seks låter hvor riktig navn på artist/gruppe og låttittel gav 12 oppnåelige poeng.
Som vanlig med en liten ekstraquiz i runden - nå med ordet girl i låtenes titler.
Og musikken som ble brukt var følgende:

Michael Jackson med Liberian girl
Ephemera med Girls keep secrets in the strangest ways
Bertine Zetlitz med Girl like you
Madonna med Material girl
Aqua med Barbie girl
BigBang med Girl in Oslo.

Hele 9 lag med 12 poeng her, og kveldens høyeste snittsum på 10,4.
(Musikkvideoen til Liberian girl anbefales. Den var noe merkelig - dog utrolig kult laget. Hvordan har han fått med alle kjendisene?)

Så ønskategorien.
Innledet av Frank Sinatras New York, New York - og da skulle vi selvfølgelig til New York.
Hvilken delstat New York ligger i, den nåværende borgermesteren, New York Citys fem bydeler, Brooklyn Bridge, den brede gaten som er New Yorks eldste hovedgate - nemlig Broadway, Rockefeller Center, Fuller Building/Flatiron Building, Times Square, Hudson river og Ellis Island.
Rundens absolutte vanskeligste spørsmål var det ingen som klarte - nemlig Hva heter elven som skiller Bronx fra Manhattan?
De fleste lag skrev Hudson eller East river - riktig svar var dog Harlem.

Ingen på 12 poeng etter denne runden (med Billy Joel som utgang) - og kategorien må sies å ha vært langt vanskeligere for folk enn anntatt.
Vi skulle holde oss til USA i siste kategori - men med et annet tema og på den andre siden av staten - nemlig filmens verden og Hollywood.
Kategorien het Klassisk Hollywood.

Alfred Hitchcocks film Rear Window, Quentin Tarantino, hovedrollene i filmen Broene i Madison County, Tatt av vinden, Chaplin-filmen Limelight, Star Wars-skaper George Lucas, Milos Formans Gjøkeredet, Steven Spielbergs debut med filmen Jaws/Haisommer, skuespiller-republikaner-guvernørene Ronald Reagan og Arnold Schwarzenegger - og til slutt selskapet skapt av blant andre Charlie Chaplin som vi nå kjenner som United Artists.

Og Ja, de e oss klarte altså å komme det lille hestehodet foran som trengtes - med Balstad på andre og Roald Aas på tredje.

Takk for i aften - og hjertelig takk for et usedvanlig godt oppmøte.
Det blir litt trangt med 30 lag - men for de som syntes det ble vel intimt minner jeg om at vi alle trenger jevnlig kroppskontakt og at rekorden er 35 lag ..


Med et fotografi av herved berømte Stokkan grendehus sier jeg vel møtt også neste mandag!
Kommentarer, ros, ris og spørsmål er velkomment under.

35 kommentarer:

Anonym sa...

Fått oppklaring i Cern og Geneve?
Var det ikke egentlig litt dumt å gi poeng til lag som skrev Cern når DET FAKTISK IKKE ER EN BY ...?

Quizmaster sa...

Vel, i følge Herr Eides oppslagsverk er Cern også navnet på området som har blitt til en liten by på grunn av Cern.
Det er litt vanskelig å kommentere spørsmål jeg ikke selv har laget - men avgjørelsen på å godkjenne både Cern og Geneve som riktig svar står vi sevfølgelig for.
Om Cern virkelig regnes som en liten by vet jeg ikke.
Men slike avgjørelser må taes fort og kjapt FØR svararkene rettes, og da må man kjøre på og prøve å være veloverveid samtidig.
Ingen lett kombinasjon.
Men svaret er et definitivt nei - det var ikke dumt.
:-)

Anonym sa...

Takk for snill musikkrunde og veldig søt åpningshistorie. Jeg er herved fan av quiz på Inderøy! (I hodet mitt har den oppnådd kultstatus allerede.)

Syns forresten lagene som evt skrev Cern skulle hatt 2 poeng jeg. (Var det noen i det heletatt..?)

Quizmaster sa...

Aner ikke hvor mange som skrev Cern.
Men det må ha vært noen.
:-)

Quizmaster sa...

Update:
11 lag skrev Cern
11 lag skrev Geneve
2 lag skrev Bonn
2 lag skrev Lausanne
1 lag skrev Bern
1 lag Zurich
og et lag skrev Baden
(og noen skrev ingen ting)

Anonym sa...

håper på vegne av Balstad at ikke "Ja det er oss" skrev Cern. Ville da fortjent ekstraomganger og kanskje vunnet. (Forutsatt at Balstad skrev Geneve)

Anonym sa...

WOW! Her snakker vi ekstrasørvis. Går ut fra at du nå er i full gang med å sette opp en lignende statistikk over de 59 andre spørsmålene også..? :D

Er overrasket over at hele 11 lag svarte Cern. (Og de som skrev Bern skulle nesten hatt 0,75 poeng for tort og svie og hele 3/4 riktig by. Stakar..)

Quizmaster sa...

Observatør: Not to worry.
Avgjørelsen hadde ikke noe å si for vinner og andreplass.

Good old anonym: Nei, det er nok ikke vanlig praksis med statistikk over hvert enkelt spørsmål :-)
Men det er i grunnen litt interessant en gang i blant.

Anonym sa...

Heia!Synes avgjørelsen var helt rett, æ!Men æ lura på ein teng: e det sånn at du ikke veit kem som skriv innleggan? Siden du liksom eie bloggen, mein æ?Takk for super quiz!

Anonym sa...

Ja, det er absolutt interessant!

Hva gjør dere egentlig med svararkene..?

Quizmaster sa...

Jeg har ikke den ringeste anelse hvem folk er på bloggen er.
Dvs - jeg vet hvem jeg selv er, men andre kan være så anonyme de bare vil.
Jeg har ikke noen mulighet til å finne det ut (ikke at jeg vil det heller) - det eneste jeg kan få vite hvis jeg snoker, er hvilken landsdel folk skriver fra.

Men når det er sagt - hvis man klikker på feltet for "anonym" - så er det umulig å skille anonyme folk og innlegg fra hverandre.
Da er det bedre å klikke på "navn/nettadresse" - og hvis man vil være anonym finner man på et eller annet tøysenavn.

Svararkene bevares en stund etter hver quiz - men så kaster vi de når det har gått lenge nok.
Et par måneder, cirka.

Anonym sa...

Når lager dere spørsmålene egentlig? Har dere masse kategorier klare til enhver tid, eller sitter dere søndagene å syr sammen alt? Må jo ta utrolig mye tid! Lager du helst musikkrunder som inneholder musikken du selv liker? Blir dere aldri lei?
Jeg er livredd for at dere skal bli det! :)

Quizmaster sa...

:-)
Du kan være livredd for alt mulig annet - men ikke for at vi skal gå lei!

Vi lager vel stort sett spørsmål i hodene hele tiden.
Det er noe med å gå i "quizmodus" så man får fanget opp ting.
Vi lager ikke spørsmål sammen, Knut stiller fast med Aktuelt og en til, jeg har bildene, musikken og en til.
Sannsynligvis bruker vi begge hele eller deler av søndagene på quiz, men for det meste jobber vi vel begge med dette når det passer seg.
For eksempel akkurat nå - her pusles det med musikkrunder sent en onsdagskveld.

Og nei - jeg bruker sjelden musikk som ligger mitt hjerte nær.
Musikksmaken min bør ikke skinne så veldig mye igjennom - og det håper jeg heller ikke den gjør.
Musikkrundene skal favne flest mulig, det bør liksom være alt fra Rammstein og Ivan Rebroff til James Last og De syngende husmødre.

Og ja - det tar enormt med tid.
Men det er 100% lystbetont!

Anonym sa...

Det skinner igjennom at du liker Beatles, frøken quizmaster!

Quizmaster sa...

You got me.

Anonym sa...

Det var godt å høre! :)

Vi er ihvertfall MANGE som setter kjempestor pris på arbeidet du (og Herr Eide) legger i Kafka-quizen.

T A K K!!

Anonym sa...

Enig med nysgjerrigpetra. Hør, hør!

Forresten: Når dere er i lage-quiz-modus, kan man da kalle dere Quizimodo, evt InQuiziModo etter Victor Hugo?
Uten fysisk sammenligning forøvrig.
;-)

Anonym sa...

Og - siden dere lager spørsmål i hodet hele tiden: Du sitter altså ikke bare hjemme på Quizten og formulerer spørsmål?

*knis*

(hjelp...)

Anonym sa...

Tro hvorfor Liv Signe Navarsete dukker opp bak navnet "Kjetil Andre Aamodt"...? (Ikke mindre enn to ganger; Først bak "Kjetil An" og deretter bak "dre Aamodt".)

:)

Quizmaster sa...

Nyskjerrigpetra - Mange takk, hyggelig å høre! :-)

InQuiziVidar - Jeg aner ikke hvordan jeg skal skrive en trommer-etter-vits-lyd.
Men det fortjener du!
(brdgom-pshhh?)

Quizmaster sa...

Anonym - Oj! Det lurer sannelig jeg også på.
Mange takk, jeg skal reparere.

Anonym sa...

Jeg fikk voldsomt flashback til skoleturene til Nordlands Muséumet (og spesielt kjelleren der) da fiskekategorien ble utdelt. Hadde man ikke fiske-skrekk fra før, så fikk man det ihvertfall etter et besøk der nede.

Alle som har vært der vet hva jeg snakker om. *GRØSS!!!*

Finnes "akvariumet" der enda tro? Må være ca 18 år siden jeg var der sist.

Anonym sa...

Skal vi ikke feire Liv og Herr Eide snart? For Quizjubileer bør vel feries?? Med all den tid de bruker på quizforberedelser og gjennomføring fortjener de(og vi...) en fest!!

Quizmaster sa...

Å joda!
Her skal feires.
Men et jubileumsår er langt - så hvis bare jeg og Herr Eide får prata sammen utenom en mandag, så kan det nok hende vi planlegger noe på seinhøsten.. :-)

Jeg er så absolutt for feiring og fest - og det er veldig hyggelig (for ikke å si påkrevd) at quizzere er det også!

Anonym sa...

JAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!! :)

Jeg har gledet meg ca hele dette året til den festen. Og meldt meg på ca 7 ganger i en tidligere blogdebatt.

Så gøy det skal bli! :D

Anonym sa...

Men hva var det jubileum for igjen..? Kafkaquizen? Eller quizmasterne?

Jaja, feires skal det! :)

Quizmaster sa...

Jeg og Knut hadde femårsjubileum som quizmasterpartnere i februar.
Så om vi ikke skynder oss og lager fest blir det snart seksårsjubileum istedet ..

Anonym sa...

Eller dere kan ha 5-årsfest OG 6-årsfest. Ja?! :)

Anonym sa...

Jaaa!!! Æ vil tru at det dukka opp nån uopplyste også hvis de blir fest:)

Quizmaster sa...

Fem - og seksårsfest?
Gjerne for meg!

Så flott!
Jeg kan vanskelig se for meg fest og moro uten de uopplyste til stede.

Anonym sa...

Til Vims fra Team Antonsen: Ganske sikker på at den glimrende fiskeutstillingen i Nordlandsmuseumet fortsatt eksisterer. Ved mitt siste besøk her, riktignok tilbake i 2005, var den fortsatt et populært innslag her. Eneste endring var at de i kjellergangen ned til fiskene hadde laget en artig liten mus på utstilling. Ellers er det å bemerke at pæra ikke lenger virket i flyndra.

Anonym sa...

Å!! Musa ja! Den var der i 1989 også :) Husket på den nå.
Skal ta meg en tur ned dit en dag, må bare psyke meg opp litt først.

(Like greit hvis ikke øynene på flyndra lyser forresten. En mindre å stålsette seg mot..)

:-)

Anonym sa...

Til orientering: lyset på flyndra er idag skiftet. Velkommen.

Quizmaster sa...

Du verden - dette må jeg se med egne øyne.
Fiskeutstillingen med lysende øyne er helt ukjent for meg.
Foreløpig!

Anonym sa...

Hehe, mener du det? Er du virkelig vaktmester i tørrakvariet? At du TØRR!? ;)

Liv: Ja, det er absolutt verdt å se. Tror jeg da.

På veggen under akvariet står navnet på alle fiskene det inneholder. Ved siden av hvert navn finnes en liten knapp. Trykker du på knappen vil det lyse i øynene på tilsvarende fisk. Dødsskummelt! :-)

Hilsen Vims, 9 år.