fredag 3. desember 2010

Adventsquizlender Luke 3

God morgen!
Her er dagens spørsmål:

Dette ordet har lite å gjøre med et mørt kjøttstykke, selv om utenforstående kanskje vil tro det hvis man omtaler dets egenskaper med en forkortelse.
En fransk filosof er sentral her.
Noen vil kanskje begynne å tenke på en rovfisk når de hører ordet, andre vil begynne å nynne på en kjent sang når de hører ordet på engelsk.
Sier jeg hvilken sang, ødelegger jeg alt - men jeg kan si at den kjente sangen kom med en kjent film.
Og ellers?
Elton John kan gjerne forbindes med den samme film.

Tampen brenner om du vet hva disse blomstene heter.

Hvilket ord er dette?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Iris ?

Quizmaster sa...

Ja! Blomstene er Iris, så langt riktig.
Men det er ikke riktig løsningsord.

girasole sa...

Regnbue!

Quizmaster sa...

Bingo!
Ja, så men!
Regnbue er riktig.

Gratulerer til Marit!

Skal du eller jeg komme med forklaringen?

girasole sa...

La meg prøve....sangen som av en eller annen grunn dukket opp i hodet var "Somewhere over the Rainbow" fra filmen "Wizard of Oz". Elton John synger "Yellow Brick Road" om samme fenomen, som er beskrevet av den franske filosofen Descartes. Rovfisken er selvfølgelig regnbueørret.Og iris er det latinske navnet på regnbuehinna:)

Quizmaster sa...

Yes indeed.
Og det som ikke er et mørt kjøttstykke er ROGGBIF.
(-som er huskeregelen for forkortelsen for fargene i regnbuen)

Gratulerer igjen!

:-)

Mick JAgger sa...

Så enkelt når man ser løsningen.

Åse L sa...

Jeg hengte meg fullstendig opp i Lion King-blindsporet da jeg så "film" og "elton john" i sammenheng. Kom absolutt ikke videre.