lørdag 18. desember 2010

Adventsquizlender Luke 18


Dagens spørsmål:


Hvilket land er dette?
  • Dette landet har et flagg med tre striper i

  • En av stripene har samme farge som et av fargene i Norges flagg

  • En annen stripe har samme farge som en av stripene i Litauens flag

  • På dette landets offisielle språk heter landet noe annet enn det vi vanligvis kaller det

  • Landet grenser mot mer enn tre andre land, og mindre enn sju andre land.

  • Det har kyststripe

  • Det har sin grunnlovsdag i vinterhalvåret

  • Skal man reise til dette landet fra norge, må man stille om klokka

  • Landets hovedstad er ikke landets mest folkerike by


(Det er alltids fare for at dette kan stemme med flere land - men det tror jeg ei.
Isåfall er det bare artig.
Jeg blir borte noen timer etter publisering av dagens quiz, så det vil ta en god stund før vinneren blir gratulert av meg.)


Google away!

7 kommentarer:

Vigdis sa...

viss jeg skulle slenge inn et forslag før jobb, vil jeg si Elfenbenskysten...

Vims sa...

India er et slikt land.
Landets flagg har det grønne fra Litauens flagg, og det hvite fra Norges. Det har kystlinje mot Arabiahavet og Det indiske hav. På hindi heter India Bharat. Man må definitivt stille klokka om man reiser dit. New Delhi er hovedstaden, mens den største byen er Mumbai.

Vims sa...

Glemte å skrive at det grenser mot 6 land; Pakistan, Kina, Nepal, Bhutan, Burma og Bangladesh.

Vims sa...

(Og at nasjonaldagen er den 26.januar.)

Vigdis sa...

imponert, Vims :) gratulerer!

Quizmaster sa...

Jeg er også imponert.
Jeg tror man skal være ihuga quizzer for å i det hele tatt hive seg i kast med en slik oppgave.

Gratulerer til Vims!

(Tør jeg spørre hva du begynte å søke på?)

Vims sa...

Takk.
(Ikke for å skryte altså, men ja, jeg er ihuga quizzer. Og ikkeminst veldig nerdete.)

Jeg begynte med å finne ut hvordan det litauiske flagget ser ut.

Så fant jeg denne siden med oversikt over verdens flagg.

Deretter var det bare å sette igang å google landene som har flagg med tre striper i.

Jeg fant fort ut at det ikke var et land i Europa, fordi det her er kun sju land der hovedstaden ikke er den største byen (Kasakhstan, Lichtenstein, Malta, San Marino, Sveits, Tyrkia og Skottland). Og ingen av landene har tre striper i flagget sitt.

Mitt neste prosjekt ble Asia.
Og heldigvis for meg finnes det ganske få land i Asia som har flagg med tre striper i seg. India var ett av de første landene jeg googlet.

(Det skal sies at Latvia og Bulgaria passet helt til beskrivelsen. Hadde det ikke vært for at hhv. Riga og Sofia er de største byene, OG hovedsteder.)