lørdag 4. desember 2010

Adventsquizlender Luke 4

Dagens spørsmål:

Hva heter denne mannen?


Denne mannen var visstnok en trivelig kar.
Eller, det han ha vært, tatt i betraktning hva han lagde, så godt som han stelte om sine egne, og ikke minst hvor han kom fra.
Ytterst trivelig, vil jeg si.
Født på 1800-tallet, og og han rakk såvidt å bli 78 år før han døde en gang utpå 1900-tallet.

Det passer i grunnen godt å ha han som spørsmål akkurat i dag.

Ellers tenker jeg på .... tja, en klokke som viser 00.45, på en fugl, på et hyggelig ansiktsuttrykk, og på Henrik Bull.
Blant mye, mye annet.


Google away!

19 kommentarer:

guiritana sa...

Hehe, lærer mye morsomt her nå. Barbro har navnedag, det er barbromesse. Fra i dag kan vi ta fram rokken og spinne til jul. Men "Spinning Jenny" ble oppfunnet på 1700-tallet, ikke 1800-tallet. Så må vel fortsette i en annen ende... Eller finne rokken i stedet...

Quizmaster sa...

Dette er nok en blindvei.
Det er en grunn til at jeg hedrer mannen i dag på grunn av dagen, ikke datoen :)

Anonym sa...

Altså - av alle sju ukedager passer han best i dag.

Quizmaster sa...

Ja

Vims sa...

Det er Johan Throne Holst. Som står bak Freia-sjokoladene.

Quizmaster sa...

Stemmer!

Gratulerer!

Would you care to explain?

:)

Vims sa...

(Det som avslørte han var Henrik Bull. Som gav form til Lohengrinsjokoladen.)

guiritana sa...

Gratulerer Vims! Var innom Smil, men slo det fra meg...
Hang meg opp vaskedagen og kom aldri til belønningen på slutten av dagen :D

Anonym sa...

Jeg går og legger meg igjen.

Mick JAgger sa...

Jeg finner ut av det meste, (jeg tok at han var trivelig trønder!) men klokken 00.45 skjønner jeg ikke.

Vims sa...

Vaskedag?
Hvordan kom du frem til det, guiritana?

Og hva er det med en klokken som viser 00.45?

guiritana sa...

Hehe - det er jo det fantastiske her. Da jeg selv i høyeste grad forbinder lørdag mer med godteri enn vasking...
Men ordet lørdag kommer av laugardagr ;-)

Quizmaster sa...

Altså - mannen var trønder - ja.
Derfor vil jeg si han er trivelig.
Godt observert!
Han passer godt til lørdager (og ellers også i grunnen) fuglen er maraboustorken, ansiktruttrykket er Smil, Henrik Bull er Lohengrin - og Lillebjørn Nilsen synger at "Freia-uret blinker kvart på ett".

Eller tenkte jeg å hinte om at det ikke er tid for kjapp fomiddagsmat riktig enda ..

Gratulerer igjen til Vims!

guiritana sa...

Er det sånn at klokka på lysreklamen til Freia har stoppet på 00:45??? :D

Mick JAgger sa...

God natt Oslo!

Quizmaster sa...

Nettopp :)

Mick JAgger sa...

Kjapp formiddagsmat er Kvikk Lunsj!!

Vims sa...

Denne lørdagen kan man trygt si blir vaskedag. Jeg skal vaske ut min gamle leilighet, og kan ikke akkurat si at jeg gleder meg.

Godt dere minnet meg på belønningen.

Her viser klokken noe helt annet. Er det kun i sangen klokken blinker på kvart på ett?

Quizmaster sa...

Ja, i sangen God natt, Oslo.

"Ved Egertorvet står et par og snakker nokså stille.
Den grønne folkevogna har de sett.
Så må de begge flytte seg for siste Sinsen-trikken, og
Freia-uret blinker kvart på ett."