mandag 13. desember 2010

Adventsquizlender Luke 13


Hva heter mannen jeg omtaler her?

Det er ikke uten grunn at denne mannen blir æret med spørsmål i bloggen akkurat på Luciadagen.

Han har stjerne på Hollywood Walk of fame.
Skuespiller, musiker, komiker og produsent.

Han ble dessverre enkemann for ikke lenge siden, og kunne fort også ha vandret heden selv, om ikke en flokk tannhvaler hadde reddet livet hans på beste filmvis.

Noen av hans mange motspillere i film og TV har vært Ted Danson, Ben Stiller, Benny Hill og Al Pacino.
Han er en godt likt kar som har gjort en bra karriere - bortsett fra noen år med alkoholisme, samt dårlige kritikker for en kjent tilgjort aksent i en film.
Mannen har et navn som kunne blitt en stor belastning for mange, men som ikke er det for denne karen.

Hvem er han?

16 kommentarer:

hmm.... sa...

Liam Neeson?

Anonym sa...

Er historien med tannhvalene ekte?

Quizmaster sa...

Ja, han sier så.

Unknown sa...

Dick van Dyke?
Delfiner er vel en tannhval?

Unknown sa...

Som forøvrig har bursdag i dag

Quizmaster sa...

Jaaa! Hurra!
Det er helt riktig, dette er Dick van Dyke som har bursdag i dag.
Gratulerer både til Trond og Dick!

Tannhvalen jeg pekte på var forøvrig niser, som reddet livet hans for ikke lenge siden.

Lyst til å komme med den nærmere oppklaringen?

Unknown sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Quizmaster sa...

Hva-hahaha?! :D
Marsvin?

Unknown sa...

Klarte å slette mitt forrige innlegg.

Kildekritikk fra internettet er en vanskelig øvelse. Men i følge tv2.no var det hvalsorten Marsvin som reddet han. Ikke vet jeg...

Nova sa...

merker jeg ble litt trist på vegne av godeste Dick som jeg ikke viste at hadde mistet konen sin. Trodde han bare hadde giftet seg en gang, og at han skilte seg en gang på 80-tallet. Så feil en altså ta, men gratulere med dagen Dick, og gratulerer til Trond for løsningen :)

Unknown sa...

Referansen om at skal ha et belastet navn, er jeg mer usikker på.. ;-)

Åse sa...

åååå nå ble jeg litt trist på vegne av Dick som har mistet sin kone. Men så ble jeg litt glad også, for jeg kjenner nemlig ei som er klar til å steppe inn i rollen så fort som overhodet mulig - Liv, har du bestilt flybillett??

Quizmaster sa...

Han skilte seg på 80-tallet, men har vært sammen med Michelle Triola siden 1976. Ooops, de var faktisk ikke gift, ser jeg nå. My mistake.

Det belastede navnet er ... vel - i følge han selv har han klart seg utmerket selv om han har et navn som i praksis betyr Penis Van Lesbian.

Unknown sa...

Etter hans rolle i Mary Poppins, skal dick ha fått en egen aksent oppkalt etter seg "van Dyke Accent". Dette skal beskrive en amerikaner som prøver ,men ikke får til, å høre britisk ut.

Mick JAgger sa...

LOL, Penis Van Lesbian :))) Dææggern, skal si du klarte å forvirre med alle de skuespillerne. Jeg var helt ute.

Ida M. sa...

Da har jeg lært noe nytt i dag også! :-)