mandag 16. november 2009

Quiz 16. november 2009

To lag kom på delt førsteplass i kveld med sterke 56 poeng.
Men det varte bare i noen minutter, for etter en ekstraomgang med fire spørsmål stod det 3-2 til Ja, det e oss over Roald Aas.
Gratulerer til de jublende seks menn!

Hverken vinnerlaget eller den evige toer var blant lagene som klarte full score på første runde i kveld.
Men det vart det andre lag som var; Arnold Karsnegger, RPRK, Besserquizerne, Tilslørte Bodøpiker og Nohr og Ned var de fem som klarte å svare riktig på samtlige av følgende mediebegivenheter:

Glimt-spiller Runar Berg som ble tildelt norske supporteres høyeste utmerkelse; Gullskjerfet for sin innsats på og utenfor banen, den avdøde skuespilleren Helge Reiss - kjent som bl.a. Professor Drøvel i Brødrene Dal, Petter Northug jr og Marit Bjørgen som herjet under sesongstarten for skisesongen på Beitostølen, den norske journalisten Pål Refsdal som ble sluppet fri fra kidnapping i Afghanistan, Knut "Kupper'n" Johannesens uhell under et showskøyteløp sist uke, Trond Sollied som blir ny trener for den tyrkiske fotballklubben Ankaragücü, Nasas fun av store mengder is på månen, Robbie Williams gjenforening med Take That i Royal Albert Hall, Skal vi danse-kjendisene Carsten Skjelbred og Mia Gundersen som skal konkurrere i den kommende finalen på lørdag, og til slutt verdensrekorden i velting av dominobrikker i Nederland.

En mer enn akseptabel start for kvelden, med snittsum på 10, 4.



Men se så.
Så skulle det da sannelig gå nedover for de fleste - faktisk uten unntak for lagene som kom på første og andreplass.
Kveldens billedoppgave var av typen med rød trå i, som quizlagene selv måtte finne ut av.
Og den røde tråden var ikke særlig synlig.

Tolv personer var avbildet, og det de alle hadde til felles var at de hadde et navn på en by i seg - enten i fornavnet eller etternavnet.
Noen enkle, andre ikke fullt så.

De tolv var følgende:
Irving Berlin, River Phoenix, Paris Hilton, Birgitte Grimstad, Whitney Houston, Gilbert O'Sullivan, Candice Bergen, Cathrine Sandnes, Christopher Colombus, George Washington, Kate Moss og Sydney Pollack.

To lag med 12 poeng altså, og disse var Ja, det e oss og Roald Aas.
Og - som forventet - kveldens laveste snittsum på 7,3.

Irving Berlin, Sydney Pollack, Cathrine Sandnes og River Phoenix var de vanskeligste å dra kjensel på - og Gilbert O'Sullivan hadde kanskje vært den aller vanskeligste om ikke han hadde fått lov til å introdusere og avslutte herligheten. Kanskje?

Irving London? Madrid? Athen? Helsinki? Berlin

Fra bilder over til musikk, og i kveld hadde musikkvalget falt på en noe ... tja ... utradisjonell runde?
Temaet var iallefall nytt - og såpass spesielt at det kanskje var både første og siste gang runden fant sted på vår quiz.
Og musikkvalget må kanskje sies å være for spesielt interesserte.
Temaet var heismusikk, tolv kjente sanger forkledd i form av hovedsakelig hammondorgel og saksofon.
Og typisk for sin sjanger - smått irriterende i lengden.
De tolv forkledde sangene var disse:

A man and a woman
Barbie girl
I just called to say I love you
Diggiloo diggiley
The final countdown
It's not unusual
Hallelujah
New York, New York
Raindrops keep falling on my head
Save your kisses for me
YMCA
Guantanamera

Den første sangen, A man and a woman, var den absolutt vanskeligste å ta tittelen på, og de andre var relativt enkle, hvilket gjorde at de aller fleste lagene lå jevnt på 11 poeng her.
Balstad og Ja, det e oss var de to eneste med 12 poeng.
Snittsummen var høy - notert til 10,4.

Og så, kveldens ønskerunde.

En av tolv berømte Davider

Den het David - og her var altså tolv berømte Davider representert.

De tolv var: David Toska og Nokasranet, den skotske misjonæren David Livingstone - hvis hjerte ble begravd i Afrika mens resten av kroppen ble stedt til hvile i Westminster Abbey, David Beckham i Los Angeles Galaxy, David Trézéguet i Juventus, komponisten David Monrad Johansen som kom fra Mosjøen, David Bowie som sang duett med Mick Jagger på sangen Dancing in the street, firmaet David-Andersen som holder til i gullsmedbransjen, skuespilleren David Suchet som er best kjent for sin rolle som Hercule Poirot, sangeren David Lee Roth som er vokliast i gruppen Van Halen, David Hyde Pierce som spilte Niles Crane i TV-serien Frasier og David Schwimmer som spilte Ross Geller i TV-serien Friends.

Det virkelig vanskelige ekspertspørsmålet i runden var det ingen lag som klarte.
Det lød slik:

David som beseirer kjempen Goliat med en steinslynge er en kjent fortelling fra Bibelen. I hvilken bok i det gamle testamentet finner vi fortellingen om David og Goliat?

Riktig svar var 1. Samuels bok.



Så kveldens siste runde.
Den var i sin helhet viet radiokanalen P4.
Og enten man er fast lytter eller ei, skulle det være mulig å score nokså høyt på temaet.

Tolv spørsmål relatert til denne kanalen ble så stilt:

Lanseringen av P4 som skjedde i 1993, programmet som går mellom kl 06 og 10 på hverdagene ved navn P4s radiofrokost, Atle Antonsen og Johan Golden som leder programmet Misjonen hver fredag mellom kl 10 og 12, programlederen Silje Stang, den tidligere kulturministeren Valgerd Svarstad Haugland som fikk beskjed om å brenne i helvete da kanalen ikke fikk fornyet FM4-konsesjonen i 2003, fløyelsrøsten Siv Stubsveen som ledet klissklass-programmet Kjærlighet uten grenser, kanalens ukentlige radioprest ved navn Einar Gelius, P4s slagord som er Lyden av Norge, Even Rognliens program Midt i Trafikken som går mellom kl 15.00 og 17. 30, aktualitetsmagasinet som tar over kl 17. 30 og som heter - nettopp Sytten tretti, og til slutt den svensk-norske journalisten Madeleine Cederström som var ansatt i kanalen til 2007.

Misjonærer på P4 hver fredag mellom 10 og 12

Ingen tolvere her, men ganske mange lag høyt oppe etter denne runden.

Og da Roald Aas klarte 11 - og Ja, det e oss 10, ble det altså en ekstraomgang med seier til sistnevnte lag.

De fire ekstraspørsmålene som ble brukt kan leses i neste ukes utgave av Quizzekampen.
Og i neste Quizzekampen nærmer det seg også advent - og i år som i fjor blir det 24 luker å åpne i Adventsquizlenderen.

Takk for i aften, og vel møtt neste mandag!

28 kommentarer:

Anonym sa...

Seks menn på vinnerlaget. Seks menn på andrelaget. Hvor er damene??

Flaggfreak sa...

Du glemte Lillehammer på gjennomgangen av kategori 5.

Vims sa...

Jentene på Team Antonsen gir dere et lite innblikk i hva ventetiden før quizstart kan brukes til. Igår talte vi for eksempel opp bokstavene som manglet i Kafkas Scrabble. Listen over savnede bokstaver er lang, og ser slik ut:

1 E
2 O
4 R
1 A
1 i
1 B
2 T
1 H
3 N
1 M
1 V

Vi vet med sikkerhet at M´en ligger under sofaen under trappa (unnskyld Kafka!), men hvor er det blitt av resten?

Palpatine sa...

Jeg synes også det var en artig quiz, men jeg reagerer på at du og Knut harselerer med Heismusikk på denne måten. Dere kunne ha funnet frem til spørsmål som satte Heismusikken i et bedre lys enn å dra frem ekskluderte komponister og uheldige melodier som faktisk ALLE musikksjangre har, ikke bare Heismusikken. Quizzen skal vel fremstå som musikalsk uavhengig, men det skulle man nesten ikke tro.

Mona B. sa...

JIPPPI! Adventsquizlenderen kommer tilbake! Samme klokkelsett som i fjor, eller skulle du bytte.

Quizmaster sa...

Anonym - Godt poeng!

Flaggfreak - Stemmer, takk.

Vims - Du verden! God bruk av ventetid, som ganske sikkert vil belønnes ... ikke så mye.
Men det er godt å høre at dere aktiviserer dere.

Palpatine - Jeg er sannelig usikker på hva du egentlig mener her.
Og jeg klarer ikke å lese meg til om du er dundrende seriøs eller om tonen er spøkefull.
Om du er seriøs er mitt seriøse svar dette:
Knut hadde ingenting med musikken å gjøre, så om noen har harselert er det jeg.
Men - ingen harselering ment.
Jeg synes easy listening i form av heismusikk kan være utrolig kult.
Og jeg digger hammondorgel - til en viss grad.
Musikkrunden i går ble som den ble, mye grunnet at de fleste av sangene var tatt fra samme plate - med hammondorgel og saksofon på ganske "sticky" sanger.
Heismusikken har definitivt blitt satt i bedre lys før.
(For ikke lenge siden hadde jeg en musikkrunde hvor alle sangene hadde easy listening-kongen Burt Bacharach som komponist. For eksempel.)
Musikkrunden i går var først og fremst ment å bli så enkel som mulig, ikke nødvendigvis så god og behagelig som mulig.
Derav kjente sanger som Barbie Girl, Guantanamera, Hallelujah og YMCA.
Jeg vil ikke kalle quizzen vår musikalsk uavhengig, da ville i såfall både jeg og Herr Eide vært sjelløse roboter uten egen smak - og uten sans og elsk for musikk.
Men: Jeg setter min ære på å ha så variert musikk som overhodet mulig, og musikk som er innom alle tenkelige sjangre og tema.
Vår egen smak (Jeg og Knut har ganske ulik smak) skal definitivt ikke skinne igjennom for ofte.
Var dette svar nok?
(Jeg skjønner ikke hva du mener med 'ekskluderte komponister'.)

Mona B - Ja, det blir nytt fast tidspunkt kl 09.00 i år.

Quizmaster sa...

(Et lite OBS på mitt forrige svar - når jeg nå leser igjennom det som står kan det "høres" ut som om jeg er dritsur, hvilket jeg selvfølgelig ikke er, så man kan godt se for seg en en del smilefjes i svaret til Palpatine.)

:-)

Mick JAgger sa...

Kan aldri tenke meg at Palpatin er seriøs?? Gårsdagens musikrunde satt ikke heismusikken i dårlig lys, det er jo dette som ER heismmusikk!

Anonym sa...

Men om Palpatine var ironisk, hva er da Quizmasters svar? Venter spent?

Quizmaster sa...

Jeg tar utgangspunkt i at ytringen rundt heismusikk var seriøs, så mitt svar er også seriøst ment.
Ingen ironi.

Nyskjerrigvimsn sa...

(Lurer bare litt på hvorfor Palpatine skriver heismusikk med stor H..?)

freddy kruger sa...

Hvis du ser etter så ligner innlegget mistenkelig på kommentaren om FRP. Bytt ut heismusikk med FRP og komponister med medlemmer så er du der.

Quizmaster sa...

Åh, herreguuud ....
Selvfølgelig!
HAHAHAHA!!
Jeg hadde glemt FrP-kommentaren.

Nå ler jeg kolossalt høyt OG puster lettet ut samtidig, jeg gikk rett på!
Fabelaktig.

Jeg begynte virkelig å lure på hvem denne Palpatine egentlig er, for han/hun virker normalt velreflektert og forstandig.
Aaaahhh... Good one!
Kudos, Palpatine!
Jeg gikk så rett på som man bare kan gjøre.

Jeg spanderer hele TRE smilefjes på deg.

:-)
:-)
:-)

Mick JAgger sa...

Hehehehe, jævlig bra!!! Jeg lot meg lure jeg også. Var virkelig spent på hvem denne idioten er.

Fornøyd med å være Tilslørt sa...

Hahahaha, ler meg skakk av Palpatine. Han er virkelig en luring ;-)

Dette, og det seriøse svaret fra quizmaster bør nesten gjengis i neste ukes Quizzekampen.

Quizmaster sa...

Hadde det ikke vært for at neste Quizzekampen allerede er ferdig, så skulle denne definitivt blitt viet plass der.
Dette var utrolig morsomt, og du verden som jeg strevde med å komme med et seriøst svar til en person i tilsynelatende ubalanse.

:-)

Palpatine sa...

Trodde du virkelig jeg var seriøs?!? Hehe, nå må jeg også le.. Det krever nok litt uflaks å skulle treffe på Bodøs eneste medlem av IFHV (Internasjonal forening for Heismusikkens venner.) Krever nok litt av en ildsjel å stå opp for heismusikken på den måten, merker jeg..

Nå fikk jeg nesten litt dårlig samvittighet, for hva quizmaster måtte gjennomgå på grunn av en liten bloggintern spøk.

Men så kom jeg på at du forlot oss etter musikkrunden med en easy listeningutgave av Guantanamera godt klistret på hjernen. Da syntes jeg det var deg vel unt..
:-)

For ordens skyld, syntes jeg musikkategorien var en av de aller beste noensinne(!), som belyste sjangeren, og satte heismusikken på sin fortjente plass: musikk som jeg er ganske sikker Dante hadde med som en helt egen sirkel av helvete.

En stor takk til Freddy Kruger, som gjennomskuet meg, og stoppet det som kunne ført til blodbad.. (Noe som forresten var [i]noe[/i]ukarakteristisk... :-)

For ettertiden kan jeg berolige Quizmaster, og andre lesere, med at mine kommentarer sjeldent vil være spesielt seriøst ment..

Med mindre de forherliger Quiz'en. Tuller ikke med slikt.

Quizmaster sa...

Joda, jeg gikk så på den at det er ikke til å tro - ihvertfall ikke nå når jeg har lest kommentaren på nytt.
Aldeles fabelaktig.
Til og med Heismusikk med stor H var en fortryllende detalj.

Dette versus Guantanamera kan vi godt si går opp i opp - we're even.

Og jeg trekker igjen et lettelsens sukk, jeg var virkelig redd jeg måtte gå med tøfler i sjela på en nærtagende og fornærmet quizdeltager.

I frydefull takknemlighet hyller og høyakter jeg herved Emperor Palpatine for kanskje tidenes beste bloggkommentar.

Quizzer sa...

Skjønner ikke hva det er snakk om her jeg? Heismusikk med stor H, og FrP? Hva har jeg gått glipp av? Og hvem er Palpatine?

Palpatine sa...

For de som skjønner fint lite, sjekk kommentarene til denne:

http://quizmastersvoice.blogspot.com/2009/10/quiz-12-oktober-2009.html

(For ordens skyld: Det var ikke jeg som skrev originalen (om FRP), bare "parodien")

Quizzer sa...

Nå skjønner jeg mer. Haha, veldig morsomt, faktisk! Og kronisk at du klart å få quismasteren i fella! Hvem er Palpatine da, om jeg tør spørre??

Palpatine sa...

Palpatine er den onde keiseren i Star Wars.

Jeg valgte nicket ganske tilfeldig etter ett star wars relatert spørsmål, så ble det bare hengende.

(Jeg selv er lagspesialist på all unyttig informasjon på Heilt Blank.)

Quizzer sa...

Åja, nå ser jeg at Palpatine er din "nick". Jeg skjønte ikke hvorfor Quismasteren hyllet "Emperor Palpatine", visste ikke at det var en star wars figur. Neste spørsmål, hva betyr "kudos"?

Quizmaster sa...

Tja. Kudos er vel en blanding mellom tommelen opp, ros og .. heder? Litt vanskelig å oversette ordet, men jeg ser wikipedia har gjort en all right jobb på det.

http://no.wikipedia.org/wiki/Kudos

Anonym sa...

Nok ein strålande tevling i kunnskap. Eg blir stum av all den kunnskap som desse gutane har. Eg fekk eit nyss om at tevlinga endte med ein nervepirrande finale mellom to av dei største rivalane. Morosamt! Eg gler meg til neste mandag. Klarer vinnargutane nok ein siger?

Quizzer sa...

Gleder meg til kveldens musikkrunde, hva kan komme etter heismusikk??

Quizmaster sa...

Noe helt, helt annet.
:-)

Flaggfreak sa...

Kanskje kommer musikk for å løpe i trapper..