mandag 17. november 2008

Quiz 17. november 2008

Etter en spennede og tøff sisteomgang i kveld, gikk et helt nytt lag, Statsgården av med seieren.
Og jeg benytter anledningen til å ordlegge meg nokså svulstig, og sier at de nå befinner seg på quizuniversets stjernehimmel som kveldens vinnere.
Laget bestod av kun tre menn, og dette må anses som en virkelig bragd.
Gratulerer!
Første kateogori, Aktuelt ble i aften introdusert av Borat, og senere til spørsmål om hvilket land som nå takker han for å ha økt turismen med 13 % i 2007.
Riktig svar var Kasakhastan.

Aktuelt-kategorien inneholdt foruten Borat; landslagets kamp mot Ukraina i Dnepropetrovsk (et svar forøvrig svært få lag hadde riktig), avøde Knut Bjørnsen, Radio Norges topp 1000-låter med Bohemian Rhapsody på førsteplass, skogbrannene i California, Lene Aleksandra Øyen som vant helgens Skal vi danse-finale, Gunn-Rita Dahle Flesjå som tar en pause fra idretten siden hun er gravid, det danske fotballtalentet Cüneyit Özcan som fikk sin kontrakt annulert, Per Sundnes og Maria Haukaas Storeng som skal være programledere for Melodi Grand Prix som skal sendes på nyåret - og til slutt om den avholdte julegallen i Bodø Spektrum.

Ingen tolvere ble utdelt her, 11 var høyeste poengsum.
Dog manglende tolvere var snittsummen uvanlig høy på 9,1.




Nicaragua og El Salvador



Så til andre kategori, som vanlig en billedrunde.
I kveld skulle vi til Latin-Amerika, hvor tolv forskjellige lands flagg var avbildet.
Spørsmålet var således hvilke land flaggene tilhørte.
Som forutsett - en skikkelig tøff billedrunde der flere lag slet.
Men det morsomme skjedde her; poenglisten gjorde aldeles kollbøtte på seg og sendte flere av topplagene ned, og andre lag føk plutselig opp i tet.
Det er alltid gøy - og det gjør quizen ennå mer uforutsigbar og spennende.
(Synes jeg)
Landene som var representert i billedoppgaven var følgende:
Brasil, Argentina, Chile, Costa Rica, Cuba, Ecuador, El Salvador, Guatemala, Puerto Rico, Peru, Venezuela og Mexico.

For å gjøre runden bittelittegranne enklere, godtok vi også Colombia på flagget til Ecuador, og Nicaragua på flagget til El Salvador.
Dette på grunn av flaggenes store likhet, som vist ovenfor.
Ingen tolvere på denne runden heller, Vetta Faen, Rævkrok og Besserquizzerne klarte 11 poeng hver.
Snitttsum på 6,9.

Så var det tid for musikk i form av lydkutt satt sammen til en medley.
Seks låter med tolv oppnåelige poeng, der vi ga poeng for navn på artist/gruppe, og riktig tittel på låtene.
Som vanlig med en innbakt liten ekstra-quiz i runden, der alle låtene i kveld hadde en nokså soleklar felles link - nemlig at hvert tittel startet med I'm.

Musikken som ble brukt var følgende:

Leonard Cohen med I'm your man
Jason Mraz med I'm yours
Herman's Hermits med I'm into something good
Shania Twain med I'm gonna getcha good
Right Said Fred med I'm too sexy
Wham! med I'm your man

Roald Aas og Vetta Faen var de to eneste lagene med full score, ellers kveldens høyeste snittsum på 9,7.



Kveldens ønskekategori: Star Wars.
Som ventet en populær runde for mange lag.
Og en nokså upopulær runde for ... vel - også mange lag.
Men lagene som ikke hadde den ringeste lille interesse for temaet klarte da sannelig allikevel å skrape sammen en hel del poeng.
Og det er særdeles artig å introdusere en kategori som blir møtt med jubel.

Spørsmålene dreide seg om følgende:
Star Wars-skaperen George Lucas, komponisten John Williams, karakteren Obi-Wan Kenobi som ble spilt av både Ewan McGregor og Alec Guinnes, antallet filmer, Anakin Skywalkers mor Shmi, Han Solo som er eier og kaptein av romskipet Millennium Falcon, hans Wookie-makker Chewbacca, mannen som alle i Stormtrooper-hæren ble klonet av; Jango Fett, Tie Fighter, Prinsesse Leia Organas hjemplanet Alderaan, og til slutt om den viseste og mektigste jedien i sin tid - Yoda.
Helt i Tet, Bjørnehiet og Heilt blank klarte alle full score her.
Ellers snittsum på 6,7.

Forøvrig kan jeg nevne at jeg hadde et ekstraspørsmål på lur til denne runden.
Dette av typen ekspertspørsmål - og det ble altså ikke brukt.
Men de spesielt interesserte kan allikevel få prøve seg på det:
Spørsmålet lyder: Hva heter hjemplaneten til Wookiene?
Er det noen som klarer det uten å slå det opp, tro?


Bjørnehiet lå fint an på 43 poeng, og ledet med 2 poeng foran siste runde.
Men på en quiz kan alt skje..

Siste kategori var rundens aller tøffeste, og her slet flere lag kraftig.
Den het Norske øyer.
Og her skulle jeg gjerne ha lagt ut øyene som ble brukt og dertil linker - men akk; Spørsmålsarket til denne runden ligger igjen på Kafka.
Da dette var Herr Eides oppgave er jeg ikke i besittelse av originalen, og spørsmålene har jeg aldeles ikke i hodet.
Ei heller svarene.

Så jeg beklager, denne runden må det refereres fra i morgen.
Men det ble altså en knalltøff runde, der Roald Aas som eneste lag klarte 11 poeng.
Kveldens laveste snittsum på 6,1.

Statsgården gratuleres altså som kveldens vinnere, og jeg ønsker dem hjertelig velkommen i toppen.
Hysj, vær vanlig fikk neste ukes ønskekategori.
Jeg er forøvrig enda i besittelse av en liten nøkkel som ble funnet på Kafka i kveld, hvis noen har mistet en sådan, så ta kontakt.

Takk for i aften!

14 kommentarer:

Anonym sa...

*uten å slå opp, jeg lover*

Kashyyk (± noen Y'er)

Forresten er ikke Clone Wars en spillefilm, men en tegnefilm.

Du mente nok Attack of the Clones...

Flott kategori som ga vår første tolvpoenger!

Anonym sa...

TYPISK!

Når jeg ikke har mulighet til å være der grunnet jobb, ja, da kommer en av favorittkategoriene mine; nemlig flagg.
Synes det er veldig leit, men kan jo egentlig ikke gjøre så masse.
Ser du kalte den "Latin-Amerika", men det blir ikke rett. Mexico hører i realiteten med på Nord-Amerika, mens land som Brasil og Argentina hører til Sør-Amerika. Men dette blir flisespikkeri.
Jeg sjekka quizzekampen.no sånn rundt kl 23 i går kveld, og da jeg så at bildekategorien var "flagg fra Latin Amerika" gikk jeg mentalt gjennom alle flaggene der. Og nå når jeg ser hvilke flagg du brukte, da ser jeg at Team Antonsen (hvis vi hadde stilt lag, og jeg hadde vært med) ville tatt kveldens eneste 12'er - men akk nei.
Savnet forøvrig flagget til Belize i oppgaven - en vriompeis der.

PS: Kom gjerne med flere flagg-oppgaver. Barnelærdommen trenger oppfriskning. :)

Anonym sa...

Artig at så mange "nye" lag har vunnet de siste ukene. Er det Inquizisjonen, Ja,det e oss og Mandagsklubben som begynner å bli for gamle, eller har en ny gruppe quizzere funnet veien til Kafka?

Anonym sa...

Hurra for Star Wars, og til helvete med norske øyer.
Siste kategori var grusom.
Kul musikkrunde!
Har aldri sett WHAM-videoen før, og jeg blir stadig imponert over at George Michael holdt seg - i mine øne - hetero så lenge.

Quizmaster sa...

Palpatine: Meget bra! Kashyyyk er rett. Og jeg mente definitivt Attack of the Clones, æsj - en liten feil der. Takk for korrigeringen.

Flaggfreak: Du har min dypeste medfølelse. Synd du gikk glipp av den og en meget trolig nachos!
Husk aforquizmen; Never miss a single quiz ...

Nyskjerrig: Tja. Si det?
Artig er det ihvertfall med variasjon i toppen.

Erna-Verna: Ja, veldig kul musikkvideo. Og kul sang!

Quizmaster sa...

PS - Flaggfreak: Jeg setter absolutt ikke min fulle lit til wikipedia, men de har denne definisjonen på Latin-Amerika:

"Latin-Amerika beskriver landområder som tidligere var kolonier til europeiske land hvor romanske språk ble benyttet. (Spania, Portugal og Frankrike). Latin-Amerika dekker store deler av Sydamerika, Mellom-Amerika og Karibien samt hele Mexico (Nord-Amerika). I land hvor engelsk er det dominerende språk (eksempelvis Jamaica, Belize og Guyana) brukes begrepet Anglo-Amerika. (Begrepet Anglo-Amerika blir sjelden benyttet.)"

Jeg mener dette stemmer.
Dog - jeg selvfølgelig kan ta feil.

Anonym sa...

Jeg tror jeg har blandet sammen Latin-Amerika med Mellom-Amerika. Min feil. Ikke så lett å holde alle begrep rett på tungen.

Anonym sa...

Det hjertesmerter meg på det sterkeste at vår kjære flaggfreak gikk glipp av flaggkategorien igår. Om jeg så hadde hatt 3 skuldrer, skulle du fått gråte på dem allesammen...

Quizmaster sa...

Flagg kommer nok tilbake - dog ikke på en stund.
Naturlig nok.
Hadde du også tatt forskjellen på Nicaragua og El Salvador tro, Flaggfreak?

Anonym sa...

Den er nok litt vrien den forskjellen på Nicaragua og El Salvador. Hadde det vært Honduras hadde det vært fem blå stjerner i midten, formet som en H.
Nicaragua har en trekant som ligner litt på trekanten på coveret på filmen "National Treasure" med Nicolas Cage - pyramide. Mens El Salvador har litt meir krimskrams rundt sin trekant. En tricky sak. Dette får meg til å gå gjennom verdens flagg én gang til. Men ikke nå ikveld.

Anonym sa...

Det er artig å se at Roald Aas havnet så til de grader langt ned på denne quizzen! Det er alltid deilig å ha noen å hate.

Rolling Stones sa...

Jasså - signaturen "nyskjerrig" antyder at Inquizisjonen, Ja,det e oss og Mandagsklubben er for gamle for quizzen. Er det bedre plass på Kafka du er ute etter så glem det. Vi gir oss aldri!

Anonym sa...

Det skal sies at undertegnede ikke har vært med på de siste quizzene og dermed kanskje bidratt til at snittalderen på laget er noe høyere enn vanlig, men vi er da uansett ikke gamle! Jeg regner gjerne gjennomsnittsalder hvis det etterspørs!

Anonym sa...

Jeg tror ikke mobbing er veien å gå for å få bedre plass på Kafka.
Eller kanskje?
Aldersmobbing?