mandag 28. november 2011

Quiz 28. november 2011

(Klikk på poenglisten for å få den forstørret)

Jajamen, Roald Aas vant for fem tusende gang denne høsten, og i kveld med hele fire poeng foran andreplassen.
56 poeng fikk laget vi elsker å hate, og delt andreplass med 52 poeng fikk Mandagsklubben, InQuizisjonen; den spanske og Orkantonsen.

Orkantonsen får (Mandagsklubbens) nachos på neste quiz, som det eneste laget med 12 poeng og full score på kveldens siste runde.


Gratulerer!

Kveldens billedoppgave

Kategoriene i kveld var følgende:
Aktuelt, Kjente personer i Google-logoer, Musikkrunde med berømtheter i titlene, 1-12 og Adventskalendere.

Musikkrunden gjengis herved:

Simon & Garfunkel med So long, Frank Lloyd Wright
Tre Små Kinesere med Agnar Mykle
Falco med Rock me Amadeus
Åge Aleksandersen med Janne Ahonens smil
Mika med Grace Kelly
Maroon 5 feat. Christina Aguilera med Moves like Jagger




Første episode, sendt i 2001

Og da gjenstår det kun to quizkvelder i 2011 - jeg gjentar at siste quiz av året er 12. desember, og første quiz i 2012 er allerede 2. januar.

Takk for i aften, sees om en uke!

18 kommentarer:

Undrende sa...

Er mandagsklubben på lavkarbo, jf "nachosgaven" til orkantonsen? Har Rolad Aas hacket seg inn på datamaskinene til Liv og Knut i forkant av de siste quizene?

Ku-takler sa...

ikke no adventsquizlender...? :'(

Vims sa...

Oi.
Jeg har også litt abstinenser idag merker jeg.
Men jeg har en liten gåte til deg, Ku-takler, som trøst.

Jeg hermer etter Quizmaster, og spør:
Hva har disse til felles?

* Karpe Diem
* Storgata 16 i Bodø
* Bergen
* Johan Sebastian Bach
* Grønn og hvit havfrue med krone og stjerne på hodet.
* George Clooney

Palpatine sa...

Kaffe!

Har i alle fall 5/6 av forklaringen...

Palpatine sa...

Karpe Diem har en sang som heter kaffe.

I Storgata 16 i Bodø ligger nå kaffe/melkebaren Cielo

I Bergen har vi kaffehuset Friele

Så 1/5, Johan Sebastian Bach ledet et orkester som spilte ukentlig på "Zimmermannsches Caffeehaus"

Grønn og hvit havfrue med krone og stjerne på hodet er starbucksdama

George Clooney er Nescafes rumpe utad. Vi kan godt si ansikt, men hvem prøver vi å lure?

Quizmaster sa...

Oi! Ting skjer på bloggen!

Undrende - Jeg tror Mandagsklubben rett og slett er gavmilde.
Og jeg tror Roald Aas er inne i en god periode.
Men det er ikke uslåelige, noen tar dem nok snart.

Ku-takler - Dessverre. Det er rett og slett for travelt for adventsquizlender denne gangen, og jeg tenkte å la det forbigå i stillhet.
Men mange har gitt uttrykk for savn, og det er veldig hyggelig!
Kanskje quizzerne selv kan lage i stedet, sånn som Vims har gjort?

Vims - Så bra! Klassisk adventsquizlender! :)

Palpatine - Du har helt sikkert rett med kaffe, men jeg tror Bach er inne i gåten fordi han skrev kaffekantaten. Eller hva, Vims?
(Kudos for Clooneys gjennomskuede rumpe!)

Vims sa...

Riktig, Palpatine!
Gratulerer!
(Og ja, Quizmaster har rett i at jeg skulle frem til Bachs kaffekantate.)

Men nok om det. Jammen har jeg en gåte til!
Hva tenker jeg på her tro..?

* Lang utflukt
* Eldre nyskjerrigper
* Sted som deler navn med liten harepus
* Applauderende folkemengde
* Nesevist folkeslag
* Trampolinenasjon
* Sprettent folkeslag med god balanseevne

Ku-takler sa...

Jeg ble for sen til den første, så lykkelig over at du har laget en til... Men hmmmm... Her må de små grå knake litt..

Ku-takler sa...

Ooooooo

Jeg gikk meg over sjø og land der møtte jeg en gammel mann, han spurte så han sagde så hvor hører du vel hjemme? Og da er det jo både hoppeland og klappeland.. Men nesevis, trampoline og balanse...?

Vims sa...

Hurra!!
Ja, det er den sangen jeg (dessverre) har på hjernen idag.

I tillegg til hoppeland (trampoline) og klappeland (applaus), har jeg vært innom pekeland (nesevis), hinkeland (balanse) og trampeland (harepus).

Ku-takler sa...

Åja, trampeland :)))

Jeg skal prøve å finne på ei gåte jeg også!

Ku-takler sa...

Ok, denne er kanskje ikke så bra, men men...

Hva har disse til felles:

P3 morgen
Ford
Black Debbath
Fremskrittspartiet

Vims sa...

Oi!
Kult!
En gåte!

Nå fikk jeg julestemning.
Jeg tror det er Martin Schanke. Schkancke. Sjkanke.

Ku-takler sa...

Ja, den ble litt enkel.. But hey, så lenge du fikk julestemning av Martin Schanche/ Skanke/ Schanke så er jeg fornøyd :p

Skal prøve å finne på en litt vanskelig etterhvert.. Men hva kan vel være vanskelig for Vims, kan en undre...?

Vims sa...

Hæh?
Fortsatt ingen gåte?

Vi må skjerpe oss.
Hva tenker jeg på nå?:

* Kort
* Mus
* Julekveld
* Penger
* Jan Johansson
* Magnus Uggla

Quizmaster sa...

Oi, artig!
Jeg har'n!
Det er VISA.

Visakort
Musevisa
Julekveldsvisa
Penger = Visa
Jan Johanssons mest kjente er Visa från Utanmyra
- Og Magnus Uggla har visst en sang som heter Visa.

Jeg tror det er på plass å lage en egen post for quizzere som vil lage og løse gåter.

:-)

Ku-takler sa...

Å nei! Hodet har tatt fullstendig helg i helga, glemte av å lage gåte, og nå ble jeg for sen til Vims sin gåte.. Jaja..

From the top of my head: (med inspirasjon fra kjøleskapsdøra) hva har disse til felles:

* Maj Britt Andersen
* Ingrid Bjørnov
* Nicole Kidman
* Shannen Doherty

Quasi sa...

Alle har skrevet/syngt om/spilt hekser:

Maj Britt Andersen - Pulverheksas jul
Ingrid Bjørnov - Which Witch
Nicole Kidman - Bewitched og Practical Magic
Shannen Doherty - Charmed